Zvláště u nedostatečně izolovaných střech dochází k odtávání sněhu a voda z něj odtékající se hromadí v okapech, svodech a úžlabích, kde zamrzá a vytváří problémy. Průvodními jevy bývají:
- rampouchy ohrožující kolemjdoucí,
- devastace žlabů a svodů roztržením nebo stržením,
- postupné hromadění ledu na okrajích střech a zatékání vody pod krytinu a následně do vnitřních prostor či fasád,
- odstraňování nahromaděného ledu je nebezpečné a finančně nákladné.
Následné opravy žlabů, svodů, omítek, krytiny a následků zranění jsou mnohdy vyšší než náklady na otápění.
Proto doporučujeme provádět vyhřívání okapů pomocí elektrických topných kabelů. Instalují se především tam, kde se hromadí voda z tajícího sněhu, jako jsou např. žlaby, svody, úžlabí, vpusti, okraje střech.
Dovolte nám, abychom Vám ukázali několik našich realizací:
Úřad práce v České Lípě
Dlouhotrvající výše zmíněné problémy na budově úřadu práce v České Lípě vedly k rozhodnutí o instalaci systému otápění odvodnění střechy. Na okapech uliční části budovy se tvořily rampouchy a ohrožovaly kolemjdoucí osoby. V dvorním traktu zamrzaly a praskaly okapy a svody a vzniklé rampouchy ohrožovaly auta zaparkovaná na dvoře objektu. Zamrzlé a popraskané odvodní cesty ohrožovaly zatékáním nově zbudovanou nástavbu budovy.
Firma REVOS zde v roce 2011 realizovala otápění krajů střechy, okapů a svodů s využitím topného kabelu FLEXELEC FTC 30 navrženého speciálně pro okapů. Otápění je řízeno dvojitým detektorem sněhu EBERLE EM 524 90 snímající odlišné podmínky na střeše v uličním a dvorním traktu. Vzhledem k poměrně vysokému instalovanému výkonu jsme použili hlídač proudového maxima a tímto hlídačem odpínáme otápění okapů v době kulminace spotřeby ve prospěch důležitějších elektrických spotřebičů - např. počítačů.
Masarykovo nádraží v Praze
V rámci komplexní rekonstrukce vstupní haly nádraží jsme instalovali i otápění odvodnění střechy. Z fotografií je patrný charakter střechy s mezistřešními žlaby. U těchto žlabů je zvláště důležité postupně eliminovat množství sněhu, jinak ohrozí zatékání pod krytinu. Svody z těchto žlabů jsou skryté a jsou zaústěny do historické kanalizace. I z toho důvodu bylo velmi výhodné použít náš topný kabel FTC 30 velmi robustního provedení. Tento kabel může být spouštěn do svodů jedenkrát bez použití pomocných nosných prvků. Je tím značně usnadněna montáž a nehrozí nebezpečí ucpávání svodů eventuálně stržení celé konstrukce otápění do svodu.
Rozvodna ČEZ ve Vrchlabí
U budov technologického charakteru je velmi důležité zabránit zatékání srážkových vod do budovy, obzvláště důležité je to u rozvoden. Rozvodné závody si to uvědomuji a postupně své provozní budovy zabezpečují proti škodám způsobeným sněhem a ledem.
Na závěr několik údajů o zmíněných realizacích:
- ÚP Česká Lípa - 500 m FTC30, 15 kW, dvojitý detektor sněhu EM52490
- Masarykovo nádraží - 950 m FTC30 28,5 kW, detektor sněhu EM52489
- Rozvodna Vrchlabí - 90 m FTC30, 2,7 kW, detektor sněhu EM52490